Koncepce Povodňového informačního systému | |
Souvislosti se Směrnicí 2007/60/ES |
Za řádné zavedení Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES ze dne 27. října 2007 o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik (tzv. povodňové směrnice) je v České Republice odpovědné Ministerstvo životního prostředí. Směrnice byla transponována do novely vodního zákona 254/2001 Sb. ve znění zákona 150/2010 Sb. a vyhláškou č.24/2011 Sb. o plánech povodí a o plánech pro zvládání povodňových rizik.
MŽP založilo pro implementaci směrnice pracovní skupinu ze zástupců Ministerstva zemědělství, jednotlivých státních podniků Povodí, Českého hydrometeorologického ústavu a Výzkumného ústavu vodohospodářského. Skupina projednává a koordinuje jednotlivé kroky a postupy při zavádění směrnice, tj. předběžné vyhodnocení povodňových rizik, tvorbu map povodňového nebezpečí a map povodňových rizik a v konečné fázi tvorbu plánů pro zvládání povodňových rizik. První cyklus má být ukončen do roku 2015.
Česká Republika je také aktivně zapojena do práce evropské Pracovní skupiny WG F on Floods, která je součástí Společné implementační strategie pro vodní politiku EU. V rámci pracovních skupin mezinárodních komisí pro ochranu Labe, Odry a Dunaje se řeší zejména harmonizace postupů při zavádění směrnice v mezinárodních povodích.
Řada prací souvisejících s naplňováním požadavků směrnice bude spolufinancována z Operačního programu Životní prostředí, LABEL, CEFRAME a z mezinárodního Operačního programu Central Europe v evropských nadnárodních projektech.
Pro vymezené oblasti s potenciálně významným povodňovým rizikem se v další fázi provede mapování a zpracují se plány pro zvládání povodňových rizik s cílem snížit potenciální povodňové riziko.
Koncepce Povodňového informačního systému a první digitální povodňové plány vznikaly ještě před vydáním této směrnice, přesto představují použitelný a flexibilní nástroj pro publikování úvodních podkladů a analytických prací ve směrnici požadovaných.
První cyklus zavádění Směrnice předpokládá tři etapy:
do 22. prosince 2011: předběžné vyhodnocení povodňových rizik a vymezení oblastí s potenciálně významným povodňovým rizikem;
Stav k 1. 1. 2014:
Hotovo: metodika, testování reportingu EU, zpráva, reporting
do 22. prosince 2013: zpracování map povodňového nebezpečí a map povodňových rizik pro oblasti s potenciálně významným povodňovým rizikem;
Stav k 1. 1. 2014:
Hotovo: metodika, pilotní projekty, standardizace, tvorba map, centrální datový sklad
do 22. prosince 2015: zpracování plánů pro zvládání povodňových rizik pro oblasti s potenciálně významným povodňovým rizikem.
Stav k 1. 1. 2014:
Hotovo: pilotní dokumentace, standardizace
V realizaci: testování reportingu EU, tvorba plánů a dokumentace oblastí, reporting
Požadavky směrnice lze stručně shrnout takto:
•popis a předběžné vyhodnocení rizika povodní na území členského státu na základě snadno dostupných a existujících dat a informací, s ohledem na
•popis a vyhodnocení nepříznivých účinků minulých povodní;
•vyhodnocení nepříznivých účinků možných budoucích povodní.
•vymezení oblastí s potenciálně významným povodňovým rizikem a popis metodiky způsobu vymezení.
Mapa povodňového nebezpečí bude zobrazovat zaplavení území při povodni:
•s nízkou pravděpodobností výskytu nebo extrémní povodňové scénáře (Q500);
•se středně vysokou pravděpodobností výskytu (Q100);
•s vysokou pravděpodobností výskytu (Q5, Q20).
U každého scénáře povodně se uvedou tyto prvky:
•rozsah povodně;
•hloubka vody nebo případně výška vodní hladiny;
•případně rychlost proudu nebo odpovídající průtok vody.
Mapy povodňových rizik budou zobrazovat škálu povodňového rizika a míru přijatelnosti potenciálního povodňového rizika pro dané využití území.
•závěry předběžného vyhodnocení povodňových rizik v podobě souhrnné mapy oblasti povodí nebo správní jednotky, vyznačující oblasti, na něž se vztahuje plán pro zvládání povodňových rizik;
•mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik;
•popis příslušných cílů v rámci zvládání povodňových rizik;
•souhrn opatření a jejich řazení podle priorit zaměřené na dosažení příslušných cílů v rámci zvládání povodňových rizik;
•popis metodiky pro analýzu nákladů a přínosů používanou k posuzování opatření s nadnárodními účinky.
Výše popsaný postup se bude cyklicky opakovat v periodě 6 let v souladu s plánováním podle Rámcové směrnice o vodě.
Soubor: mdpp_souvislosti_es.htm