Varovné a informační systémy v ochraně před povodněmi > Současný systém varování a informování | |
Legislativní základ |
Povinnost zabezpečit varování a informování obyvatelstva v případě mimořádných událostí všech typů převzal stát podpisem Dodatků k Ženevským protokolům. Konkrétní povinnosti pro oblast varování, vyrozumění a informování ukládá orgánům a organizacím zákon č. 239/2000 Sb. v současné době jsou úkoly vyplývající z uvedených dokumentů realizovány výstavbou a provozováním Jednotného systému varování a vyrozumění, známého pod zkratkou JSVV, který je v současnosti provozovatelem přejmenován na Jednotný systém varování a informování (dále také JSVI), neboť funkci vyrozumění (jak je vysvětleno níže) tento systém již neplní. Z uvedeného vyplývá, že pokud se v textu nebo souvisejících dokumentech bude vyskytovat zkratka JSVV nebo JSVI, tak se jedná o totožný systém. Povinnost provozovat JSVV přísluší Ministerstvu vnitra, resp. Generálnímu ředitelství hasičského záchranného sboru ČR.
Odpovědnost za varování má starosta obce, HZS kraje může spustit varování v případě nebezpečí z prodlení a na požádání starostou obce. To je možné zajistit pouze v případě existence systému varování, resp. koncových prvků varování a zásad jejich použití.
Druh a význam použitých signálů stanoví vyhláška. Význam signálů je stejný pro rotační i elektronické sirény, resp. místní informační systémy. Jejich prostý výčet je v následující tabulce.
signál č. 1 |
„všeobecná výstraha“ |
varovný signál |
signál č. 2 |
Zkušební tón |
používá se pro zkoušky sirén |
signál č. 3 |
nevyužívá se |
|
signál č. 4 |
„požární poplach“ |
signál pro vyhlášení požárního poplachu a svolání hasičů |
Soubor: LVS_611_vis_legislativa.htm