<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> Zkušenosti > Digitální povodňová kniha > Cvičení Vltava Labe 2007 |
Po celou dobu cvičení probíhalo testování aplikace DPK a to na všech čtyřech uživatelských úrovních, tedy UPK, kraj, ORP a obec. Testování probíhalo pouze ve vybraných povodňových komisích (UPK, Královéhradecký kraj, ORP Dvůr Králové nad Labem, ORP Jaroměř, obec Dvůr Králové nad Labem a obec Jaroměř. V průběhu cvičení proběhlo převzetí činnosti PK ORP Jaroměř za obec Jaroměř, obec Dvůr Králové nad Labem pracovala po celou dobu cvičení samostatně.
První den cvičení byla editace DPK prováděna na všech pracovištích pracovníky Hydrosoftu, druhý den proběhlo zaškolení obsluhy a editaci si pod dohledem prováděla PK sama, poslední den již DPK editovaly všechny PK samostatně a dohled ze strany Hydrosoftu byl pouze přes telefon a Internet.
•
•
•
•
•
Základní statistika:
Celkem záznamů |
1278 |
Samostatných záznamů v UPK |
200 |
|
|
Záznamů v KHK celkem |
831 |
Samostatných záznamů v KHK |
128 |
|
|
Záznamů v ORP DKnL celkem |
418 |
Samostatných záznamů v ORP DKnL |
217 |
|
|
Záznamů v ORP Jaroměř celkem |
218 |
Tato statistika není schopná řešit význam jednotlivých informací a lze předpokládat, že celá řada informací má lokální význam v místě jejího vzniku a význam směrem nahoru se ztrácí. Přesto lze ze statistiky vypozorovat toto.
UPK měla možnost přístupu k více než 1200 záznamům do povodňových knih, které jsou strukturovány dle místa vzniku. Podrobnost informace si tedy lze nastavit. Přesto, že všechny informace, které bylo možné do systému zadat, byly na úrovni UPK zadávány, jednalo se pouze o 200 záznamů, které byly přepsány z papírových, nebo jiných zdrojů a to vždy s větším či menší zpožděním.
Počet automatických záznamů do DPK UPK tedy činil 85% všech záznamů a ruční zápis do knihy činil pouze 15%.
Stejné procentuelní rozdělení vzniklo na úrovni Kraj – ORP.
Úroveň ORP – obec již měla poměr jiný a to zhruba 50%.
Přesto, že jsou tyto počty záznamů výrazně zatíženy duplicitami v zasílaných informacích a skutečný poměr vzniku informace takto výrazný není, je zřejmé, že drtivá většina primárních informací vzniká na úrovni PK ORP a ve větších obcích. Cesta těchto informací formou klasických denních zápisů je 24 hodin a takto pořízené informace se na UPK dostanou nejdříve v rozmezí 24 až 48 hodin. A při cvičení k této situaci reálně docházelo, neboť řada záznamů pořizovaných v UPK vyla přepisovaná z krajských hlášení s více než denním zpožděním. Jednalo se i o tak závažné informace jako je vyhlašování SPA.
Testování DPK v tomto ohledu prokázalo, že je přenos informace okamžitý a do jedné minuty po vyhlášení SPA v obci je tento údaj zakreslen na mapě v UPK. Grafická vizualizace navíc v průběhu cvičení odhalila několik chyb ve vyhlašování a bylo tedy možné operativně ze strany kraje zasáhnout do činnosti PK ORP a chybu během několika minut napravit.
V průběhu práce bylo testováno připojení různým způsobem, od velmi rychlé počítačové sítě, až po připojení z notebooku přes mobilní telefon. Vlastní editace vyžaduje zcela minimální nároky a editace přes mobilní telefon (GPRS).
O něco horší byla odezva databáze, která po naplnění vzorkem 1200 záznamů částečně zpomalila odezvu při vyhledávání a zobrazování údajů. Již v průběhu cvičení ale bylo databázové jádro upraveno tak, aby se odezva řádově zrychlila a dnes je zpoždění minimální a odpovídá pouze rychlosti připojení k Internetu.
Cvičení zcela vyvrátilo obavy z toho, že bude zápis do DPK zdržovat, proti klasickému ručnímu vedení povodňové knihy. Na různých místech je vedena klasická povodňová kniha různým způsobem. V celé řadě případů se i dříve psala ručně a pro potřeby denních hlášení a rychlejší orientace v knize byla stejně přepisována do Excelu či jiné podoby digitálního záznamu. V těchto případech se zápis do DPK pouze zjednodušil.
Pokud jde o rychlost zápisu, jedná se o psaní velmi malého množství textu, který je navíc možné velmi často přesouvat z jiných zdrojů (e-maily atd.). I nezkušený uživatel, který píše na klávesnici dvěma či čtyřmi prsty stačí v rychlosti zápisu s ručním zápisem. Většinu času totiž zabere formulace toho, co se zapisuje, nikoliv vlastní psaní.
Pro úplné nahrazení ručně psané knihy je potřeba dořešit účelový report z DPK, který zatím není definován a dále dořešit tuto možnost legislativně.
Ve většině PK byli zaškoleni zapisovatelé a zapisovatelky a všude proběhlo zaškolení zcela bez problémů. Zápis do knihy byl všem zcela srozumitelný a byl vyřešen během několika minut, déle bylo nutné vysvětlovat možnosti zobrazování textového i mapového pohledu do DPK, možnosti vyhledávání informací, třídění záznamů a podobně.
Posledním úkolem cvičení bylo získat ucelený vzorek dat, která budou v databázi logicky seřazena a vzájemně provázána. Tento krok byl dlouhodobě plánován proto, aby bylo možné definovat konečnou podobu reportů z databáze, možností třídění a vyhledávání podle různých parametrů a definování konečné podoby mapových výstupů.
Přesto, že v některých PK si prováděli tříděné tištěné výstupy z DPK a tištěné mapové výstupy, není tato kapitola definitivně dořešena a je součástí dalšího vývoje aplikace.
Během cvičení, které bylo pro další vývoj aplikace velice významné, jsme posbírali celou řadu dotazů, připomínek a návrhů k rozšíření funkčnosti DPK. Všichni uživatelé se ale shodli na tom, že se jedná o velice užitečný nástroj, který chtějí do budoucna rutinně používat.
V Praze dne 11.9.2007
Ing. Ivan Blažek
Hydrosoft Veleslavín s.r.o.
Soubor: cviceni_vltava_labe_2007.htm
stránka aktualizována: 29.04.2015, publikována: 28.05.2017